Успение облачное {2130}
Dormition with clouds
- история:
- Since 1614 monastic documents and registries have ascribed the icon to Andrew Rublyov.
However throughout the 18th and first half of the 19th century this legend was forgotten, to be revived by Varlaham, the archimandrite of monastery of St Cyril Belozersky, only in 1859.
Accordingly the icon has been ascribed to Rublyov himself, to his pupils and followers, or to Daniel Chorny.
- автор:
- chief icon-painter of the trio
- перемещение:
- монастырь Кирилло-Белозерский, Кирилловский уезд Новгородской губ. ( - )
- monastery of St Cyril Belozersky
- место:
- собор Успенcкий
- cathedral of Dormition
Кириллов: Кирилло-Белозерский музей-заповедник ( - 1933)
- Kirillov: museum
М.: ГТГ (1933 )
- Moscow: Tretyakov gallery
- композиция:
- Ангелы несут на облаках 12 апостолов к ложу усопшей БР.
- Позади ложа помещён Христос, у изголовья и ног - апостолы, три святители и жёны, выражающие различными позами и жестами своё отношение к происходящему.
- Христос в ореоле окружён мандорлой - славой, где представлены почти невидимые ангелы.
- Пред ложем изображёно чудо с еретиком Авфонием. Он хотел опрокинуть ложе с мёртвой, но ангел отсёк ему кисти рук.
- Пред ложем на низких подставках стоят два подсвечника.
- Вверху два ангела возносят на небеса БР, сидящую в круглой мандорле.
- One specific feature here is the representation of the episode in which the Virgin presents Her girdle to the apostle Thomas.
According to the Latin legend of the Dormition, which is ascribed to St Joseph of Arimathaea, St Thomas arrived when the Virgin was already ascending to Heaven and he received Her girdle straight from Her hands.
- Небеса, обозначенные сегментом, богато украшены.
- оформление:
- ~1497.
- Доска. Ковчег.
- 1150х1450.
- № 28626.
- In 1918 the was freed of overpaint by P. Yukin and V. Gorokhov.
- аналог:
- Упрощеным вариантом представляется {2131}
- предмет с изображением:
- посвящённый предмет:
- библиография
- [731 № 130]
- выставка
- Москва, 1920.
- Москва, 1960.
- Москва, 1980.
|
|
| |